Bunul mers al unei afaceri si al economiei in general poate fi influentat in mod negativ de anumite fenomene economice, dintre care se remarca inflatia, un fenomen monetar des intalnit, care poate dauna in mod semnificativ tuturor partilor implicate. Desi este cunoscuta mai mult ca fiind o scadere a valorii banilor, inflatia este mult mai complexa si se manifesta in moduri distructive, nicio afacere, indiferent de marimea ei, neaflandu-se la adapost. De la persoane individuale si pana la pietele globale, inflatia modeleaza comportamentele antreprenorilor, cumparatorilor si institutiilor statului in moduri neasteptate, de multe ori luand prin surprindere pe cei care nu sunt pregatiti temeinic in acest sens.

In articolul de mai jos vei descoperi informatii utile despre ce este inflatia, ce caracteristici are fenomenul si ce tipuri de inflatie pot aparea in practica economica. De asemenea, sunt prezentate informatii despre cauzele si efectele pe care inflatia le poate avea asupra celor implicati in viata economica. In plus, persoanele interesate pot consulta o serie de recomandari ale specialistilor cu privire la masurile utile ce pot fi aplicate pentru a proteja o afacere de urmarile negative ce pot aparea.

Cuprins:

1. Ce este inflatia si cate tipuri de inflatie exista?

1. Ce este inflatia si cate tipuri de inflatie exista?

Moneda este o parte semnificativa a oricarei economii, deoarece indeplineste roluri esentiale, ce nu pot fi substituite prin alte elemente. O caracteristica a acesteia este legata de valoarea ei, element care se rasfrange asupra puterii de cumparare a indivizilor si a companiilor.

In mare parte din istorie valoarea banilor era una intrinseca, provenind din valoarea metalelor pretioase (aur si argint) din care erau facute majoritatea monedelor. Incepand cu epoca moderna, in momentul in care tarile lumii fac trecerea catre moneda de hartie si din metale nepretioase, valoarea banilor nu a mai fost una stabila, ci a fluctuat in functie de diferiti factori.

In prezent, inflatia reprezinta unul dintre cele mai mari pericole la adresa stabilitatii politice si la dezvoltarea globala a economiei, statele lumii, oamenii de afaceri si persoanele obisnuite trebuind sa puna la punct diverse practici pentru a o tine sub control.

1.1. Ce inseamna inflatia - definitia termenului pe intelesul tuturor

Ce inseamna inflatia? Din punct de vedere economic, fenomenul este caracterizat de o crestere generala si accentuata a preturilor pentru bunurile aflate la vanzare si serviciile aflate la dispozitia clientilor intr-o anumita perioada. Fenomenul se manifesta in societate prin scaderea puterii de cumparare (aceeasi suma de bani poate achizitiona o cantitate mai mica de bunuri sau servicii comparativ cu perioada anterioara).

Definitia termenului cuprinde si acele elemente care contribuie la debutul si agravarea ei, printre care pot fi amintite cresterea costurilor de productie, politici monetare improprii adoptate de state, modificarea cererii unor produse sau crize locale si globale din motive politice, umanitare sau catastrofale.

1.2. Ce reprezinta inflatia si care sunt caracteristicile acesteia?

Inflatia este un fenomen economic complex, ce influenteaza un numar insemnat de persoane fizice si juridice la nivel de tara, continent sau la nivel global. Din aceasta cauza este obligatorie cunoasterea acelor caracteristici ce ajuta la recunoasterea fenomenului si la luarea unor masuri ce il pot tine sub control. Printre elementele ce caracterizeaza acest fenomen se numara:

  • Cresterea generala a preturilor. Bunurile si serviciile oferite clientilor devin mult mai scumpe, cresterile putand porni de la cateva procente si pana la dublarea sau triplarea valorilor initiale. Aceasta crestere nu este limitata la doar cateva produse sau servicii, ci este generala;
  • Scaderea puterii de cumparare. In momentele cu inflatie accentuata, salariile si incasarile firmelor nu tin pasul intotdeauna cu cresterea de preturi, acest lucru observandu-se in posibilitatea achizitionarii unor cantitati mai mici de bunuri si servicii din venitul obtinut lunar;
  • Caracterul persistent. Inflatia este in cele mai multe cazuri un fenomen ce dureaza o perioada indelungata, ajungandu-se la cresteri de preturi sustinute pentru perioade de doi sau trei ani sau chiar mai mult;
  • Cauze diverse. Inflatia poate aparea nu doar din motive economice, ci si din unele politice, sociale sau ecologice;
  • Urmari mai mult sau mai putin grave. Inflatia mica sau moderata, desi afecteaza anumite categorii de persoane, poate aduce elemente pozitive in economie prin stimularea cheltuielilor si a investitiilor. In cazul in care inflatia este majora, efectele negative sunt mult mai puternice si influenteaza intreaga societate;
  • Masurarea cu indicatori specifici. Inflatia este un fenomen ce poate fi cuantificat cu ajutorul mai multor tipuri de indicatori, dintre care se remarca indicele preturilor de consum (IPC) si indicele preturilor la producatori (IPP).

1.3. Tipuri de inflatie si ce inseamna inflatie mare si inflatie negativa

In practica economica exista mai multe tipuri de inflatie, impartirea fiind facuta in functie de mai multe criterii, dintre care se remarca ritmul de crestere a preturilor si cauzelor ce o provoaca. Primul criteriu se refera la rapiditatea cu care preturile bunurilor si serviciilor se modifica in sens pozitiv sau negativ (cresc sau scad). Cresterea este exprimata procentual printr-un indicator cunoscut sub numele de rata a inflatiei. 

Persoanele care nu stiu ce este rata inflatiei vor afla ca aceasta reprezinta exprimarea procentuala a cresterii preturilor intr-un anumit interval de timp (de obicei, un an de zile). Rata inflatiei poate fi pozitiva, acest element indicand o scadere a puterii de cumparare sau negativa, atunci cand preturile scad sub valoarea inregistrata anterior. 

Daca se ia in considerare acest criteriu, inflatia este de urmatoarele tipuri: 

  • Inflatie lenta, intalnita in mod normal, unde cresterile de preturi anuale sunt situate sub procentul de 3 la suta;
  • Inflatia plimbatoare se manifesta prin cresteri de preturi intre 3 si 10 la suta;
  • Inflatia galopanta sau inflatia mare (cresteri de peste 10 la suta);
  • Hiperinflatia se manifesta atunci cand preturile cresc cu procente de peste 50 la suta.


Ce este inflatie negativa? O forma speciala de inflatie este cea negativa, cunoscuta si sub numele de deflatie. Acest fenomen se inregistreaza atunci cand preturile scad, element care, desi pare pozitiv, are efecte negative asupra economiei, descurajand investitiile si ducand in cele din urma la falimente si la cresteri de preturi. 

Conform celui de-al doilea criteriu, inflatia poate fi provocata de trei elemente diferite, existand astfel inflatie prin cerere, prin oferta sau prin costuri. 

2. De ce creste inflatia - cauzele si efectele acesteia asupra mediului de afaceri

2. De ce creste inflatia - cauzele si efectele acesteia asupra mediului de afaceri

Inflatia este un fenomen economic ce are origini variate, care sunt cel mai adesea interconectate. Mai mult de atat, din cauza globalizarii economiei inflatia tinde sa se transforme dintr-un fenomen local intr-unul universal. Acest lucru duce la necesitatea aplicarii unor masuri comune pentru stavilirea urmarilor negative.

Importanta cunoasterii cauzelor inflatiei vine nu doar din necesitatea intelegerii interactiunilor dintre acesti factori, ci si din cunoasterea sa cat mai complexa pentru gestionarea adecvata si pentru luarea acelor masuri care se impun. 

2.1. Cauzele inflatiei

Identificarea surselor ce contribuie la cresterea generala a preturilor reprezinta o sarcina de baza a economistilor ce supravegheaza economia, dar si a afaceristilor care trebuie sa stie din timp daca va urma o accentuare a fenomenului in vederea luarii acelor masuri pentru a pregati firma de efectele negative ce nu vor intarzia sa apara. Principalele cauze ale inflatiei sunt:

  • Cererea excesiva. In cazul in care cumparatorii solicita bunuri si servicii peste capacitatea de productie, producatorii pot cere preturi mai mari contribuind astfel la cresterea preturilor;
  • Cresterea costurilor de productie. In acest caz, cresterea este cauzata de modificarea preturilor la anumite materii prime, la energie sau la costurile asociate cu forta de munca. Pentru a scadea profitabilitatea, producatorii sunt obligati sa ajusteze preturile prin cresterea lor, element care se manifesta in economie prin inflatie;
  • Cresterea cantitatii de moneda aflata in circulatie. Unele state incearca sa rezolve problemele economice prin introducerea de masa monetara suplimentara, fara ca aceasta sa fie concomitenta cu dezvoltarea economica;
  • Evenimente neasteptate. Catastrofele naturale, razboaiele sau schimbarile politice majore duc la afectarea economiei si la cresterea generala a preturilor;
  • Anticiparea cresterilor de pret. In unele cazuri, cumparatorii se asteapta (justificat sau nu) ca anumite preturi sa creasca pe viitor, ceea ce poate duce la cheltuirea unor sume suplimentare, pentru ca se doreste sa se profite de preturile actuale.

2.2. Ce reprezinta inflatia pentru mediul de afaceri - efectele acestui fenomen asupra firmelor

In majoritatea cazurilor se discuta despre efectele inflatiei asupra persoanelor fizice, care isi vad veniturile afectate si care nu mai reusesc sa aiba acelasi standard de viata precum cel din trecut. Aceste persoane pornesc de la conceptia gresita ca inflatia este un fenomen de care se bucura firmele si companiile implicate in lantul economic, cand in realitate efectele negative sunt importante si in randul acestora.

Multi dintre antreprenori, in special cei lipsiti de experienta si care nu se pregatesc pentru trecerea corespunzatoare prin astfel de momente, se trezesc in situatia de a nu-si mai asigura profitul, chiar daca preturile produselor sau serviciilor oferite sunt mai mari. Principalele trei provocari ce se manifesta in mediul de afaceri sunt:

  • Necesitatea de a scumpi marfurile sau serviciile oferite clientilor. Cauza provine din scumpirea unor elemente precum energia, combustibilii sau materiile prime, ceea ce obliga la ridicarea preturilor la materiile finite sau la servicii;
  • Cresterea preturilor poate duce la pierderea bazei de clienti care fie se indreapta catre competitia ce ofera conditii mai avantajoase, fie renunta in totalitate la aceste elemente. Modificarea comportamentului cumparatorilor duce la scaderea vanzarilor, profitul putand fi afectat astfel, chiar daca preturile sunt majorate;
  • Una dintre cele mai grave situatii de care se lovesc antreprenorii este lipsa lichiditatilor necesare pentru desfasurarea activitatilor curente. Motivul este dat de incapacitatea de plata a firmelor partenere, ceea ce duce la incasari mai lente, pe cand cheltuielile sunt aceleasi sau mai mari. Fluxul de numerar nu mai este cel obisnuit, trebuind a fi luate masuri urgente pentru a se asigura activitatea obisnuita.

3. Masuri utile pentru protejarea afacerilor de efectele negative ale inflatiei

Oamenii de afaceri care doresc sa continue dezvoltarea, chiar daca sunt vitrege conditiile economice si valoarea banilor este intr-o continua scadere, trebuie sa puna la punct anumite demersuri care sa-i ajute sa iasa cu bine dintr-o situatie dificila. Unul dintre acestea este legat de informarea cu privire la fenomen, ce poate ajuta la luarea acelor masuri optime. Aceasta informare poate fi obtinuta prin aflarea raspunsului la cateva intrebari esentiale, cum ar fi ce este inflatia pe intelesul tuturor, de ce creste inflatia, ce inseamna inflatia mare sau negativa etc. 

Printre masurile recomandate de specialisti ce pot fi aplicate de antreprenorii ce activeaza in afaceri mici, mijlocii si chiar mari se numara urmatoarele:

  • Asigurarea unui fond de rezerva suficient de mare pentru a permite bunul mers al activitatilor zilnice pentru o perioada de aproximativ sase luni. Acest fond poate fi realizat din resurse proprii si daca nu este posibil, se poate apela la un credit pentru firma, ce ofera conditii avantajoase. Antreprenorii trebuie sa stie ca exista astfel de credite pentru persoane juridice disponibile in varianta liniei de credit sau a creditului in rate pentru investitii;
  • Un alt element util este realizarea unei diversificari a furnizorilor pentru a exista mai multe optiuni in cazul in care se inregistreaza o crestere de preturi a materiilor prime. Negocierea preturilor trebuie sa fie facuta luandu-se in calcul posibilitatea cresterii preturilor, fiind indicata in acest sens o negociere pe termen mai lung, in care preturile sa fie stabile pe toata perioada desfasurarii contractului. In plus, furnizorul trebuie sa fie constient ca, daca preturile solicitate depasesc puterea de cumparare, nu va mai incasa banii si va avea veniturile scazute;
  • Gestionarea stocurilor in mod corespunzator poate feri o firma de efectele negative ale inflatiei. In cazul in care exista indicii ca va urma o crestere a ratei inflatiei, este utila achizitionarea unor cantitati crescute de materii prime, in special daca acestea nu sunt perisabile. In acest caz exista si un risc, deoarece este posibil ca preturile sa scada, ceea ce implica o pierdere financiara.

In concluzie, intelegerea fenomenului inflatiei este esentiala pentru toti antreprenorii, deoarece vor sti sa recunoasca aparitia lui si vor putea sa ia masurile necesare pentru a-si pune la adapost afacerea de influentele negative ce vor aparea pe piata.