Mediul de afaceri actual este intr-o permanenta transformare, cu obiectivul principal de a atinge succesul si de a spori sustenabilitatea organizatiilor. Respectarea principiilor etice in desfasurarea activitatilor de afaceri nu este doar o cerinta legala, ci si o modalitate eficienta de a demonstra integritatea si comportamentul moral al organizatiilor si liderilor acestora.

Aceasta abordare are un rol esential in construirea unei reputatii pozitive, care sa contribuie la viabilitatea companiilor pe termen lung. Beneficiile eticii in afaceri sunt evidente. Imbunatatirea relatiilor cu persoanele interesate si cresterea increderii publicului in brand reprezinta doua elemente care ajuta la dezvoltarea unei culturi organizationale pozitive. 

Articolul de mai jos este destinat intreprinzatorilor aflati la inceput de drum, care vor sa construiasca o afacere mica sau mijlocie pe baze solide si care sa aiba sansa sa se dezvolte sustenabil in viitor. In cuprinsul articolului exista informatii cu privire la utilizarea eticii in mediul de business. Pe baza lor se va afla definitia conceptului de etica in afaceri, precum si evolutia acestuia de-a lungul timpului sau rolul sau deosebit de important. De asemenea, se va consulta o lista cu principalele principii ce caracterizeaza etica in afaceri, dar si cateva exemple concrete de astfel de masuri ce pot contribui la dezvoltarea solida a unei firme.

Cuprins:

1. Etica in afaceri - definitia conceptului si importanta acestuia

Etica in afaceri este un model de comportament bazat pe un set de principii si standarde morale ce trebuie sa fie folosite de catre organizatiile economice. 

Intelegerea si aplicarea acestui concept a devenit astazi o modalitate esentiala de a construi o reputatie solida, prin luarea deciziilor de afaceri bazate nu doar pe respectarea legilor si reglementarilor, ci si pe principii morale bine definite.

1.1. Ce este etica in afaceri?

Comportamentul in afaceri a evoluat considerabil in ultimul secol, trecand de la o mentalitate axata exclusiv pe profit, la o abordare morala moderna, care pune accentul nu doar pe castiguri, ci si pe bunastarea angajatilor, relatiile corecte cu clientii, furnizorii si implicarea in comunitate.

Definirea eticii in afaceri trebuie sa porneasca de la intelegerea conceptului de baza, care reprezinta studiul teoretic al valorilor si conditiei umane din perspectiva principiilor morale si a rolului acestora in societate. O perioada indelungata, etica a fost considerata o stiinta teoretica, insa pe parcursul secolului al XX-lea a fost introdusa in mediul de afaceri, urmarind dezvoltarea unei culturi organizationale, care sa ofere un echilibru corect intre dorinta de profit si respectarea regulilor morale. 

In contextul actual al mediului de afaceri, etica de business poate fi definita ca fiind acel set de norme si principii utilizate ca ghid de comportament de catre factorii de decizie din companii. Pe baza elementelor caracteristice ale eticii in afaceri (de exemplu, integritate, corectitudine, responsabilitate) pot fi identificate cele doua aspecte fundamentale care definesc conceptul. 

In primul rand, este vorba despre respectarea stricta de catre oamenii de afaceri a legilor si reglementarilor aflate in vigoare. In al doilea rand, este vorba despre insusirea unui comportament responsabil fata de societate si fata de alte parti interesate pentru evitarea unor actiuni daunatoare acestora si pentru contributia pozitiva la dezvoltarea comunitatii locale si la protejarea mediului inconjurator.

1.2. Istoricul si importanta eticii in afaceri

Conceptul de etica in afaceri a patruns relativ de curand in limbajul comun, radacinile sale fiind, insa, cu mult mai vechi. Filosofii antici greci aveau printre preocuparile lor aspectele echitabile in contextul economic, Aristotel fiind deosebit de interesat de promovarea onestitatii si dreptatii. In Evul Mediu, etica in domeniul economic a fost subordonata doctrinelor religioase, care impuneau anumite reguli cu privire la imprumut sau comert, punand accentul pe echitate si integritate. 

Cele mai importante schimbari in evolutia eticii in afaceri au fost facute dupa introducerea revolutiei industriale, in special in secolul al XX-lea. In aceasta perioada au fost realizate numeroase studii stiintifice care au incurajat adoptarea unor coduri de conduita de catre participantii la lumea afacerilor, ca de exemplu cele cu privire la protejarea drepturilor angajatilor si ale consumatorilor. 

In prezent, mediul economic interconectat obliga firmele si companiile sa adopte principii de etica a afacerii din cauza presiunilor din ce in ce mai puternice de demonstrare a integritatii si responsabilitatii sociale. Printre elementele benefice ale comportamentului etic in afaceri se numara:

  • Imbunatatirea reputatiei si credibilitatii. Antreprenorii si companiile care manifesta acest comportament sunt perceputi favorabil de catre parteneri, clienti si publicul larg, oferindu-le un avantaj competitiv semnificativ.

  • Cresterea moralului si loialitatii angajatilor. Adoptarea unui mediu de lucru etic isi aduce contributia la cresterea loialitatii angajatilor, acestia simtindu-se apreciati si respectati. Acest lucru duce la cresterea productivitatii, retentia talentelor si reducerea absenteismului.

  • Reducerea riscurilor legale. Practicile etice sunt importante in evitarea unor litigii costisitoare sau a unor controverse legale.

  • Imbunatatirea relatiilor cu persoanele interesate. Transparenta si responsabilitatea factorilor de decizie ajuta la o interactiune pozitiva intre partile interesate.

  • Promovarea responsabilitatii sociale si a sustenabilitatii. Printre masurile etice se numara si cele care ajuta la protejarea mediului inconjurator, element care atrage investitori si clienti ce acorda importanta comportamentului ecologic.

2. Principiile etice si exemple de etica in afaceri

2. Principiile etice si exemple de etica in afaceri Fotografie de Christina @ wocintechchat.com pe Unsplash.com

O conditie din ce in ce mai des intalnita pentru realizarea unor relatii solide intre organizatiile si partile interesate este adoptarea principiilor fundamentale ale eticii in afaceri. Aceste valori au rolul de a ghida comportamentul indivizilor intr-un mod responsabil si moral, contribuind la transparenta si integritatea businessului. 

Cunoasterea acestor principii este utila pentru participantii din mediul de afaceri care doresc sa isi construiasca o reputatie solida, capabila sa influenteze pozitiv succesul lor.

2.1. Principiile de baza ale eticii in afaceri

Comportamentul in lumea afacerilor are un rol foarte important in obtinerea succesului, clientii si investitorii fiind din ce in ce mai atenti la principiile utilizate de catre factorii de decizie in activitatea lor zilnica. Pe baza acestora se poate asigura conducerea transparenta si echitabila a echipei si construirea solida a reputatiei in mediul de afaceri.

Cele mai importante principii de etica in afaceri, care pot fi adoptate cu usurinta, sunt:

  • Integritatea este cel mai important principiu, iar aplicarea lui presupune folosirea onestitatii si a coerentei in toate aspectele ce tin de business pentru respectarea tuturor angajamentelor, evitarea inselaciunilor, fraudelor sau a altor practici neetice;
  • Un alt principiu important este respectul fata de toate partile interesate. Antreprenorii trebuie sa trateze cu demnitate orice persoana, fie simplu angajat, client, fie partener de afaceri;
  • Responsabilitatea se refera la asumarea urmarilor actiunilor luate in cadrul organizatiei. Factorii de decizie dintr-o firma trebuie sa fie constienti ca deciziile lor au urmari pozitive sau negative, ce trebuie sa fie asumate;

  • Corectitudinea presupune respectarea principiilor de echitate si justitie in toate relatiile comerciale. Se vor evita discriminarile si favoritismele pentru a se obtine garantia unor decizii luate pe baza criteriilor transparente si obiective;

  • Transparenta este un principiu al eticii care presupune prezentarea deschisa si clara a informatiilor relevante catre diverse persoane interesate. In acest mod sunt prevenite conflictele si neintelegerile, iar increderea intre parti ajunge la un nivel maxim;

  • Compasiunea este atitudinea binevoitoare fata de cei din jur pe baza unor proiecte de responsabilitate sociala si de sprijinire a persoanelor si organizatiilor aflate in situatii dificile.

2.2. Exemple concrete de etica in afaceri

Etica in afaceri a fost multa vreme doar un concept teoretic, insa in prezent din ce in ce mai multe companii si oameni de afaceri adopta principiile acestea din necesitate, pentru a beneficia de anumite avantaje. Printre exemplele practice aplicate cu succes de catre marile companii, dar si de catre investitorii mici si mijlocii se numara:

  • Introducerea unor politici in vederea combaterii fraudei si coruptiei. Multe companii mari au introdus in interiorul organizatiilor diverse politici stricte, care sa combata fraudele si coruptia. Prin folosirea unor metode de audit moderne si a unor mecanisme de raportare a incidentelor s-a reusit eliminarea in mare masura a unor practici neetice, cum ar fi mita sau conflictele de interes;

  • Multe companii au inteles rolul eticii in afaceri in directia responsabilitatii sociale corporative. Astfel, si-au luat angajamente solide pentru promovarea sustenabilitatii si a drepturilor omului prin implicarea in rezolvarea problemelor de mediu sau prin transparentizarea lanturilor de aprovizionare;
  • O directie importanta promovata de etica in afaceri este cea a aplicarii unor tratamente corecte angajatilor. Acestia sunt considerati din ce in ce mai mult ca adevarate valori ale companiilor, fiind necesara aplicarea unor masuri pentru crearea unui mediu de lucru echitabil si confortabil.Se fac eforturi, de exemplu, pentru a implementa o politica salariala echitabila intre barbati si femei, un aspect care a fost deficitar de-a lungul timpului;

  • Raportarea financiara transparenta este promovata de numeroase companii pentru mentinerea increderii investitorilor si pentru evitarea unor situatii ce contravin legislatiei. Raportarile financiare etice cuprind informatii suplimentare complete si precise pe baza carora persoanele interesate pot evalua in mod corect stabilitatea financiara a unei firme;

  • Printre problemele de etica in afaceri avute in vedere tot mai des sunt cele cu privire la protectia confidentialitatii datelor clientilor si angajatilor. Numeroase companii au implementat proiecte pe baza carora aceste informatii au fost securizate pentru a se preveni bresele de securitate.

3. Metode etice pentru dezvoltarea solida a unei afaceri

Tot mai multi oamenii de afaceri au inteles de ce este necesara aplicarea principiilor de etica, nerespectarea lor putand avea urmari negative mai mici sau mai mari. Cunoasterea informatiilor despre etica in afaceri permite formularea unor concluzii cu privire la importanta consultarii exemplelor pozitive de aplicare a principiilor fundamentale ale acestui concept. Sustenabilitatea afacerii presupune, pe langa realizarea unui plan de afaceri util in managerierea situatiilor de risc, adoptarea unor metode etice, utile pentru construirea unei relatii bazate pe respect reciproc intre toate partile interesate.

Printre metodele recomandate, ce si-au dovedit valoarea in ceea ce priveste abordarea riscului in afaceri pe baza principiilor eticii, se numara:

  • Introducerea principiului integritatii in realizarea culturii organizationale interne. Practicile de integritate introduse pentru ghidarea comportamentului factorilor de decizie si a angajatilor au un rol important in dezvoltarea solida a unui business. Pentru atingerea acestui deziderat este utila implementarea codurilor de etica, formarea continua a angajatilor in spiritul acestora si introducerea unor mecanisme de raportare a comportamentelor necorespunzatoare.
  • Un element vital in etica, cu rol in construirea afacerilor durabile, este asumarea responsabilitatii in ceea ce priveste managementul datoriilor. Accesarea unor credite pentru dezvoltarea afacerii poate sprijini cresterea, dar este important ca aceste credite sa fie gestionate responsabil. Indiferent ca este vorba despre un credit pentru firma noua sau despre un credit pentru firma deja infiintata, antreprenorii au datoria morala si legala de a indeplini cu exactitate obligatiile de plata conform termenilor stabiliti. Orice intarziere poate afecta in mod negativ relatia cu creditorii si prestigiul brandului. In plus, fondurile imprumutate trebuie sa fie utilizate intr-un mod cat mai eficient, evitandu-se risipa si folosirea acestora in mod iresponsabil.

  • O modalitate ideala, specifica eticii, care sprijina cresterea afacerii, este asumarea responsabilitatilor sociale si a celor legate de sustenabilitate. Prin actiuni precum reducerea amprentei de carbon, utilizarea surselor alternative de energie si sustinerea comunitatilor locale, antreprenorii pot castiga aprecierea clientilor, investitorilor si partenerilor care pun pret pe aceste initiative.

  • Foarte importanta este adoptarea unei transparente complete in ceea ce priveste comunicarea cu actionarii si cu institutiile statului. Prin furnizarea informatiilor necesare se poate construi o relatie favorabila, bazata pe incredere reciproca, ceea ce contribuie la prevenirea aparitiei unor conflicte si neintelegeri ce pot dauna construirii unei afaceri durabile si sustenabile.

In concluzie, integrarea principiilor etice in afaceri constituie o strategie ideala pentru dezvoltarea unui business solid, cu o reputatie favorabila, care atrage atat clienti, cat si investitori interesati de respectarea standardelor morale in mediul de afaceri.