Luarea unor decizii corecte in lumea afacerilor este esentiala pentru dezvoltarea unor companii profitabile si cu perspective pozitive pentru viitor. Managerii de firme trebuie sa aiba acces la o serie de date si informatii utile, obtinute pe baza aplicarii unor principii economice solide. Un rol important in acest sens il au diferiti indicatori economici ce rezulta in urma analizei amanuntite a activitatilor de zi cu zi ale companiilor, printre acestia numarandu-se indicatorul pragului de rentabilitate, cunoscut si ca “break even point”. 

Atingerea acestui punct de echilibru, in care cheltuielile totale sunt egale cu veniturile este un semn al corectitudinii strategiei de afaceri folosite. Mai mult de atat, analiza corecta si completa a indicatorului economic poate sa ofere un real ajutor in activitatea viitoare a factorilor de decizie din companiile mici, mijlocii si mari ce activeaza in Romania.

Articolul urmator poate reprezenta un element ce contribuie la activitatea manageriala corespunzatoare prin informatiile generale despre ce este break even point, de ce este acest indicator important in antreprenoriat si care sunt variantele de calcul ale pragului de rentabilitate ce pot fi aplicate cu usurinta in practica economica. In plus, se vor putea consulta informatii utile legate de contributia pe care o poate aduce calcularea indicatorului in luarea unor decizii economice corecte.

Cuprins:

1. Pragul de rentabilitate - informatii generale

1. Pragul de rentabilitate - informatii generale Surse foto: unsplash.com

Succesul economic, manifestat de cele mai multe ori prin obtinerea unui profit sesizabil nu este un element garantat. Pentru a creste sansele dezvoltarii unei afaceri sanatoase si profitabile, antreprenorii trebuie sa ia in considerare anumite date ce arata realitatea economica, greu de observat uneori cu ochiul liber, si o analiza detaliata a acestora pentru identificarea acelor decizii ce trebuie luate pentru eliminarea riscurilor si cresterea sanselor de profit.

Printre elementele de care trebuie sa se tina cont in mod obligatoriu se numara si stabilirea corecta a nivelurilor la care se situeaza cheltuielile si incasarile totale. Prin analiza acestor elemente poate fi stabilit cu precizie daca firma este profitabila (cheltuielile sunt mai mici decat incasarile), in stare de echilibru (cheltuieli egale cu incasarile) sau in pierdere (cheltuieli mai mari decat incasarile). Identificarea cu precizie a momentelor in care sunt atinse cele trei praguri ale rentabilitatii este utila, deoarece ofera informatii legate de strategia ce trebuie abordata in viitor.

1.1. Ce inseamna break even point sau prag de rentabilitate

Prin intermediul pragului de rentabilitate exista posibilitatea identificarii precise a momentului in care incasarile totale prilejuite de vanzarea unor produse sau servicii intr-o anumita perioada sunt egale cu totalul costurilor ce au rezultat pentru producerea acelor bunuri sau servicii. Practic, la atingerea pragului de rentabilitate a unei firme, aceasta produce exact atat cat cheltuie, profitul fiind zero. Desi aceasta situatie nu este problematica pe timp scurt, daca se are in vedere o perioada mai lunga, factorii de decizie trebuie sa ia anumite masuri, fie in directia scaderii cheltuielilor, fie pentru cresterea incasarilor.

Pragul de rentabilitate, cunoscut in limbajul de specialitate sub numele de “breakeven point”, este un indicator economic ce are rolul de a semnala, in primul rand, daca afacerea este manageriata corespunzator, ca nu exista pierderi sau chiar ca exista profit. In al doilea rand, prin analiza datelor rezultate in urma calcularii planului de rentabilitate se pot identifica punctele slabe si punctele tari ale unui business, ceea ce permite luarea unor decizii informate, nu doar bazate pe instinct.

1.2. Importanta pragului de rentabilitate ca indicator economic esential

1.2. Importanta pragului de rentabilitate ca indicator economic esential Surse foto: unsplash.com

Specialistii in economie au ca recomandare pentru antreprenori, in special cei aflati la inceput de drum in lumea afacerilor, sa nu neglijeze calcularea corecta si la timp a pragului de rentabilitate. Acest demers trebuie sa fie executat in mod regulat cel putin o data pe an. Pentru rezultate exacte, ce surprind evolutia firmei in timp real, calculul ar trebui sa fie facut mai des, de exemplu o data pe luna.

Importanta analizei economice este demonstrata de numeroasele beneficii oferite tuturor factorilor de decizie dintr-o firma (proprietari, asociati, actionari, membri ai consiliilor de administratie si clienti):

  • Stabilirea corecta a nivelului productiei si a pretului de vanzare trebuia sa ia in calcul si indicatorul pragului de rentabilitate. Astfel, prin intermediul unei analize corecte se pot lua decizii informate in legatura cu planificarea resurselor, alocarea bugetelor si stabilirea preturilor optime;
  • Calculul pragului de rentabilitate este esential pentru evaluarea viabilitatii unei afaceri sau a unui proiect. Daca se va realiza o previzionare corecta se poate ajunge la un rezultat edificator, care sa declanseze inceperea proiectului, in cazul in care pragul de rentabilitate poate fi atins intr-o perioada acceptabila, sau necesitatea introducerii unor schimbari, daca pragul nu poate fi atins;
  • Cu ajutorul acestui indicator economic se poate monitoriza cu precizie nivelul performantei unei afaceri. Prin estimarea costurilor si veniturilor pot fi stabilite obiective financiare realiste si se poate contribui decisiv la buna conducere a afacerii;
  • Planificarea financiara a unei activitati economice nu poate fi facuta satisfacator fara luarea in calcul a nivelurilor cheltuielilor si veniturilor. Astfel, pragul de rentabilitate ajuta la realizarea unor planuri realiste, bazate pe cifre, calcule si analize detaliate;
  • Calculul si analiza pragului de rentabilitate au o valoare deosebita in identificarea precisa si rapida a riscurilor ce ar putea dauna unei afaceri. Intelegerea corecta a problemei costurilor si tinerea acestora sub control ajuta, cu siguranta, la dezvoltarea unei afaceri profitabile;
  • O problema de care se lovesc numerosi antreprenori este stabilirea corecta a preturilor bunurilor si serviciilor oferite clientilor. Prin folosirea pragului de rentabilitate intr-o astfel de situatie se poate decide care este nivelul potrivit, ce permite devansarea competitiei, dar, in acelasi timp, care nu duce la pierderi financiare.

Pragul de rentabilitate este un instrument vital pentru gestionarea financiara si strategica a unui proiect sau a unei afaceri. Prin intermediul lui se reuseste calcularea acelui nivel minim al activitatii ce permite obtinerea de profit si luarea deciziilor intr-un mod informat, conform realitatilor economice.

2. Pragul de rentabilitate si formula de calcul

2. Pragul de rentabilitate si formula de calcul

Calcularea pragului de rentabilitate este un demers ce poate fi aplicat cu usurinta, chiar si de catre antreprenorii aflati la inceput de drum in lumea afacerilor. Este necesara realizarea unei liste care sa surprinda toate cheltuielile implicate de producerea bunurilor sau serviciilor, urmata de cea a veniturilor incasate in urma vanzarilor respectivelor produse sau bunuri. 

Cu ajutorul acestor informatii se poate aplica una dintre cele doua metode disponibile in legatura cu calculul pragului de rentabilitate, si anume metoda matematica sau cea grafica.

2.1. Exemplu de calcul al pragului de rentabilitate sau al “break even point”

Pentru aplicarea primului procedeu, cel matematic, este necesara realizarea unui raport dintre cheltuielile totale prilejuite de producerea unui bun sau a unui serviciu și veniturile ce rezulta din vanzarea acestora. In vederea calcularii costurilor totale se vor lua in calcul, atat costurile fixe, cat si cele variabile, rezultand astfel cifra de afaceri.

Pentru intelegerea precisa a metodei este utila prezentarea unui exemplu practic. Astfel, se vor calcula, mai intai, costurile fixe, cum ar fi salariile, contributiile platite pentru acestea, chiriile, plata utilitatilor, a serviciilor (intretinerea, curatenia, contabilitatea si marketingul) si amortizarea mijloacelor de transport. Urmeaza categoria costurilor variabile, unde se inscriu acele cheltuieli ce variaza in functie de nivelul productie, cum ar fi materiile prime, salariile angajatilor sau reparatiile utilajelor. 

Suma tuturor costurilor este reprezentata de cifra de afaceri ce va fi raportata la cifra rezultata din adunarea tuturor vanzarilor dintr-o anumita perioada. Rezultatul obtinut poate evidentia trei situatii distincte:

  • Daca raportul dintre cifra de afaceri si nivelul incasarilor este mai mic decat zero, atunci afacerea merge in pierdere si este necesara luarea cat mai rapida a unor masuri pentru scaderea costurilor sau cresterea incasarilor;
  • Daca raportul este zero, inseamna ca s-a atins pragul de rentabilitate si nu exista pierderi, dar nici profit;
  • Daca raportul este mai mare decat zero, concluzia este ca firma este profitabila, iar deciziile de afaceri luate au fost cele corecte.

Calculul grafic al pragului de rentabilitate se realizeaza prin intocmirea unei diagrame ce surprinde variatia cheltuielilor si a incasarilor. Varianta este utila, deoarece permite identificarea cu usurinta a acelei cantitati de produse scoase spre vanzare, necesare pentru atingerea punctului de echilibru.

2.2. Analiza rezultatelor calculului pragului de rentabilitate al unei firme

Analiza pragului de rentabilitate este o buna modalitate de obtinere a unor informatii utile, atat anterior debutului unei afaceri, cat si ulterior, in timpul activitatii propriu-zise. In vederea accesului la informatii reale si actuale, calculul trebuie sa surprinda perioade reduse ca intindere (1, 3, 6, 12 luni), sa observe afacerea in ansamblu sau sa surprinda anumite proiecte si sa se ia in calcul posibilitatea aparitiei unor erori cauzate de elemente, precum existenta stocurilor sau neplata la timp de catre clienti a unor facturi.

Prin analizarea datelor generate de calcularea pragului de rentabilitate se pot obtine beneficii esentiale, de care pot profita antreprenorii incepatori, dar si cei experimentati:

  • Se poate estima cu precizie perioada necesara pentru atingerea profitabilitatii unei afaceri nou infiintate. Acest element este de real ajutor in realizarea unui buget realist si in evitarea situatiei nedorite, in care banii existenti nu sunt suficienti pentru a se ajunge la un profit real;
  • Instrumentul este util in obtinerea unor finantari de la institutiile de credit. In cele mai multe cazuri, accesarea unui credit pentru o firma nou infiintata este conditionata de existenta unui astfel de calcul. In acest mod, creditorii au garantia ca firma va functiona, iar ratele vor fi platite la timp si complet;
  • Prin intermediul analizei pragului de rentabilitate se pot identifica cu precizie riscurile existente, inainte ca acestea sa se manifeste intr-un mod distructiv;
  • Cu ajutorul pragului de rentabilitate poate fi calculat si un alt indicator economic esential, si anume marja de siguranta. Cifra rezultata arata cu ce procent poate fi scazuta productia, fara a se ajunge la pierderi. In cazul in care cifra este de 10 la suta sau mai mica se considera ca firma este instabila si orice scadere a productiei poate dauna intr-un mod insemnat. Daca procentul este mai mare de 10 la suta, se pot face unele modificari, iar daca procentul depaseste 20 la suta, firma este stabila si poate trece prin schimbari majore.

2.3. Contributia calcularii pragului de rentabilitate al unei intreprinderi in luarea deciziilor economice corecte

Calcularea pragului de rentabilitate este un demers ce permite luarea corecta a unor decizii de ordin economic. Factorii de decizie trebuie sa aiba acces la acest instrument intr-un mod regulat, pentru a putea surprinde in timp real evolutia firmelor manageriate. Mai mult de atat, analiza corespunzatoare a pragului contribuie semnificativ la corectitudinea deciziilor luate, atat din punct de vedere strict financiar, cat si strategic:

  • Demersul contribuie intr-un mod insemnat la realizarea unui buget realist, bazat pe elemente economice reale. Prin cunoasterea nivelului necesar al vanzarilor pentru acoperirea tuturor costurilor, resursele vor fi alocate in asa mod incat sa se profite la maxim de acestea;
  • Stabilirea pretului corect de vanzare poate fi realizata mai rapid si mai corect daca exista acces la o analiza detaliata a pragului de rentabilitate, putandu-se astfel evita situatii nedorite, precum vanzarea in pierdere sau pretul prea mare fata de competitie;
  • Prin cunoasterea punctului de echilibru dintre cheltuieli si venituri se poate face o planificare corecta a viitoarelor investitii, gestionarea fluxului de numerar fiind mai usor de realizat in acest caz;
  • Prin intermediul calculului pragului de rentabilitate se pot identifica acele masuri care pot duce la eficientizarea activitatii pentru cresterea marjei de profit;
  • Pragul de rentabilitate este un instrument ideal pentru evaluarea performantei periodice a intregii afaceri sau doar a anumitor proiecte. Rezultatele generate arata daca deciziile au fost cele corecte sau daca este necesara o interventie de corectare.

In concluzie, luarea in calcul a pragului de rentabilitate este obligatorie pentru obtinerea garantiei dezvoltarii unei afaceri profitabile si a accesului la unele informatii utile in impunerea unor decizii economice corecte.