Lumea afacerilor este una inerent riscanta, din cauza complexitatii elementelor implicate si a globalizarii activitatilor economice. Pentru un antreprenor, fie incepator, fie experimentat, riscurile in afaceri sunt constante inevitabile. In cazul in care acestea nu sunt identificate si manageriate corespunzator, pot afecta in mod semnificativ succesul si durabilitatea business-ului.
Protejarea investitiei din acest punct de vedere devine o necesitate, managerii trebuind sa inteleaga conceptul, sa identifice in mod corect tipurile de riscuri potentiale si efective si sa ia masurile adecvate pentru fiecare caz in parte.
Articolul urmator ofera celor interesati o viziune generala asupra acestei chestiuni, asupra definitiei termenului, a cauzelor si a metodelor de identificare a riscurilor. De asemenea, se vor descoperi care sunt tipurile de riscuri existente in afaceri, atat cele interne, cat si cele externe, si cum pot fi transformate acestea in oportunitati prin gestionarea lor prin vederea diminuarii efectelor negative.
Cuprins:
- 1. Ce este riscul in afaceri?
- 1.1. Definitia termenului de risc in afaceri
- 1.2. Cauzele riscurilor in afaceri
- 1.3. Identificarea riscurilor unei afaceri
- 2. Tipuri de riscuri in afaceri
- 2.1. Riscurile interne in afaceri
- 2.2. Riscurile externe ale afacerilor
- 3.Gestionarea riscurilor afacerii pentru diminuarea efectelor negative
1. Ce este riscul in afaceri?
Domeniul afacerilor este unul in care riscurile sunt prezente in mod continuu din cauza unor factori neprevazuti sau incerti. Exemple in acest sens sunt fluctuatiile pietei, schimbarile in cererea consumatorului, modificari legislative neasteptate sau chiar crize politice si militare din diverse zone ale lumii. Factorii de decizie din orice firma, indiferent de dimensiunea si de domeniul de activitate al acesteia trebuie sa aiba cunostinte aprofundate in aceasta privinta, deoarece doar in acest mod pot identifica situatiile nedorite, inainte ca acestea sa afecteze in mod dramatic profitabilitatea companiei.
1.1. Definitia termenului de risc in afaceri
Riscul in afaceri poate definit din perspectiva economica prin probabilitatea mai mica sau mai mare a obtinerii unor rezultate diferite fata de cele anticipate cu privire la investitiile, actiunile si deciziile de afaceri. Provocarile de la nivel national si mondial din toate componentele vietii se rasfrang asupra activitatii economice, ceea ce duce la aparitia unor riscuri diverse, ce trebuie sa fie evaluate in asa fel incat sa se permita gestionarea incertitudinilor pentru minimizarea pierderilor si maximizarea profiturilor.
Factorii care influenteaza riscurile in afaceri sunt numerosi si de o complexitate sporita, de aceea, fiecare antreprenor trebuie sa desfasoare o activitate de management a riscurilor cu scopul de a identifica, evalua, controla si gestiona amenintarile, cu scopul de a iesi cat mai bine dintr-o situatie dificila. Diminuarea riscurilor in afaceri este posibila atunci cand sunt avute in vedere toate aceste elemente.
1.2. Cauzele riscurilor in afaceri
Avand in vedere complexitatea problemei economice a riscurilor in afaceri, cauzele lor sunt extrem de variate, in functie de elemente, cum ar fi industria in care se dezvolta afacerea, dimensiunile riscurilor si mediul economic general. Cu toate acestea pot fi identificate unele cauze comune, care se manifesta in mod constant, in majoritatea situatiilor nedorite:
Fluctuatiile pietei provocate de schimbarile de cerere, de modificarea preferintelor consumatorilor si de tendintele neasteptate ale pietei creeaza incertitudine in ceea ce priveste nivelul de vanzari a bunurilor si serviciilor oferite si, implicit, incertitudine legata de profitul in afacere;
Concurenta este unul dintre principalii factori de risc, deoarece cresterea acesteia duce la presiune asupra preturilor, ceea ce afecteaza marginile de profit. De asemenea, prezenta competitionala obliga companiile sa inoveze si sa investeasca in acest sens pentru a ramane relevante pe piata;
Schimbarile legislative, in special cele din domeniul fiscal, pot afecta afacerile, mai ales daca noile reguli sunt impuse pe neasteptate, fara a exista o perioada de pregatire in acest sens;
Riscurile financiare sunt printre cele mai des intalnite si se manifesta, de regula, sub forma lipsei accesului la finantare, cresterii costurilor in legatura cu aceasta din cauza dobanzilor ridicate si fluctuatiilor ratelor de schimb ale principalelor valute folosite in activitatea economica;
Riscurile geopolitice ce se manifesta sub forma unor conflicte sau evenimente internationale in anumite regiuni cheie pot afecta afacerile din cauza cresterii preturilor la energie, la combustibil si materie prima si la disparitia unor piete de desfacere;
Riscurile de mediu sunt cele legate de schimbarile climatice si de preocuparile legate de luarea unor masuri care sa protejeze natura;
Riscurile de securitate cibernetica sunt din ce in ce mai prezente, putandu-se ajunge la pierderi semnificative de date si la daune de imagine cu efecte greu de inlaturat;
Riscurile de management se refera la deciziile incorecte, pe care conducerea unei companii le ia, ceea ce poate sa afecteze profitabilitatea si succesul in afaceri.
1.3. Identificarea riscurilor unei afaceri
Un element deosebit de important al problemei ridicate de riscurile in afaceri este identificarea lor corecta. Doar in acest mod se pot lua deciziile corecte pentru fiecare caz in parte, in caz contrar, masurile luate putand avea urmari neglijabile sau chiar putand provoca si mai multe pagube. Pentru a descoperi corect riscurile in afaceri se pot desfasura anumite activitati esentiale:
Analizarea tuturor documentelor relevante pentru a se identifica riscurile deja cunoscute sau cele potentiale. In acest sens managerii trebuie sa cunoasca in detaliu datele din documente, cum ar fi planurile de afaceri, raportarile financiare, evaluarile riscurilor realizate anterior si istoricul performantei;
O modalitate ideala este apelarea la experti in domeniul riscurilor in afaceri care pot fi atat dintre angajatii cu experienta din companie, cat si consultanti specializati, pusi la dispozitie de firmele ce activeaza in acest sens;
Analiza mediului de afaceri (economic, politic si social) permite observarea unor elemente care ar putea influenta in mod negativ afacerea (crize politice, militare, umanitare sau naturale, modificari legislative neasteptate, schimbari a tendintelor pe piata);
Analiza SWOT, cea prin care se afla care sunt punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile, este un instrument ideal si usor de aplicat pentru descoperirea riscurilor interne si externe ce pot influenta in mod negativ afacerea;
Folosirea unor instrumente de evaluare a riscurilor, precum analiza cost-beneficiu sau diverse modele matematice ce identifica schimbarile istorice, ajuta la descoperirea unor riscuri recurente, ce apar la anumite intervale de timp.
Aceasta etapa este esentiala, insa nu suficienta, trebuind sa fie urmata de o analiza detaliata, care sa permita luarea masurilor necesare pentru managerierea lor. Doar in acest mod riscurile pot fi transformate in oportunitati de afaceri ce contribuie la cresterea profitului.
2. Tipuri de riscuri in afaceri
Orice companie se loveste la un moment dat de o situatie in care planurile sunt date peste cap din diverse motive ce tin de activitatea interna sau de elemente exterioare. Factorii de decizie din aceste companii trebuie sa aiba o flexibilitate maxima pentru a se adapta cu usurinta la schimbarile din mediul economic, un element definitoriu al acestei adaptabilitati fiind reprezentat de detinerea unor cunostinte aprofundate in legatura cu tipurile de riscuri si cu masurile ce trebuie sa fie luate pentru abordarea lor intr-un mod pozitiv. In continuare vor fi prezentate tipurile si cateva exemple de riscuri in afaceri des intalnite.
2.1. Riscurile interne in afaceri
Riscurile interne in afaceri sunt acele elemente surprinzatoare ce tin de activitatea interna a companiei, motivele aparitiei lor fiind diverse. Printre cele mai des intalnite astfel de riscuri interne in afaceri se numara:
Riscurile ce au legatura cu factorul uman se intalnesc in firmele de orice dimensiune, manifestandu-se sub forma existentei unor angajati ce nu stiu sau nu vor sa actioneze in mod corespunzator. Exemplele in acest sens sunt reprezentate de oferirea catre competitie a unor informatii sensibile, ce ar putea dauna afacerii, grevele spontane sau organizate, lipsa de experienta si de cunostinte necesare desfasurarii in mod corect a muncii;
Riscurile tehnologice sunt cele care se petrec in cazul in care tehnologia folosita este depasita din punct de vedere moral si fizic, in special daca competitia a trecut la o noua generatie de astfel de elemente;
Riscurile informationale sunt cele generate de cunoasterea deficitara a pietei si a deciziilor de achizitie din partea clientilor;
Riscurile de desfacere sunt cele care apar din cauza oferirii catre vanzare a unor servicii sau marfuri fara cerere, care au caracteristici deficitare sau care, pur si simplu, nu mai sunt dorite de nimeni.
2.2. Riscurile externe ale afacerilor
Riscurile externe apar independent de activitatea companiei, fiind generate de elemente ce nu se afla sub controlul factorilor de decizie:
Riscurile financiare sunt deseori intalnite si se manifesta sub forma lipsei de bani necesari pentru desfasurarea activitatilor curente sau pentru realizarea unor investitii absolut necesare;
Riscurile politice sunt acele elemente negative ce interfereaza cu activitatea obisnuita din cauza unor schimbari provocate de deciziile guvernamentale din Romania sau din alte tari. De exemplu, pot aparea interdictii de import sau de export a anumitor produse sau modificarea legislatiei pe neasteptate;
Riscurile de intrerupere a afacerilor sunt elemente care apar din cauza unor fenomene naturale sau antropice, care impiedica desfasurarea unor afaceri deja incepute sau a acelor pregatite pentru deschidere;
Riscurile contractuale sunt legate de incapacitatea partenerilor de afaceri de a-si onora obligatiile pe care si le-au asumat anterior.
Spre diferenta de riscurile interne, care pot fi in mare masura tinute sub control prin diferite elemente, cele externe, de cele mai multe ori, nu pot fi prevazute, singura metoda de abordare a lor fiind adaptabilitatea.
3.Gestionarea riscurilor afacerii pentru diminuarea efectelor negative
Managerii companiilor trebuie sa cunoasca metode utile de identificare a riscurilor si de gestionare a acestora, in asa fel incat sa asigure durabilitatea si succesul afacerii. Printre masurile ce pot fi luate in mod facil se numara:
Gestionarea financiara este una dintre cele mai utile masuri ce pot fi luate pentru a pune la adapost afacerea de surprize negative. Astfel, este indicat sa se pastreze o rezerva de numerar adecvata pentru reducerea riscului de insolvabilitate. In cazul in care nu exista finante proprii, este util sa se apeleze la instrumente financiare de genul unor credite pentru firme, care ofera accesul la sume insemnate daca este nevoie de utilizarea lor;
Transformarea riscurilor in oportunitati este o alta masura ce poate fi luata in mod curent, deoarece exista si elemente pozitive de care se poate profita. In cazul in care se identifica o astfel de situatie, se poate dezvolta afacerea deja infiintata sau se poate face un credit pentru firma noua, care sa ofere clientilor bunuri sau servicii cautate si profitabile;
Achizitionarea unor polite de asigurare destinate companiilor ofera o protectie suplimentara in fata unor riscuri cu potential distructiv maxim, cum ar fi incendiile, furturile, inundatiile si cutremurele. Firmele din domeniul asigurarilor pun la dispozitia clientilor, persoane juridice, o gama extrem de variata de astfel de instrumente financiare ce pot reprezenta o salvare in cazul in care au loc evenimente nedorite;
Punerea la punct a unui sistem functional de identificare si evaluare a riscurilor ofera informatii utile si la timp pentru a se lua acele masuri corespunzatoare. Specialistii in evaluarea riscurilor pot fi propriii angajati sau reprezentanti ai firmelor de consultanta in afaceri. Aceasta ultima optiune este cea recomandata;
Monitorizarea constanta a activitatii interne, a mediului de afaceri si a sistemului politic si economic national si international ofera informatii utile in realizarea unui plan de gestionare a riscurilor si pentru actualizarea acestuia in mod permanent pentru a face fata schimbarilor neasteptate;
Dezvoltarea unui plan de continuitate a businessului trebuie sa fie un demers obligatoriu. Prin intermediul lui se va sti cu precizie ce trebuie sa fie facut pentru continuarea operatiunilor in cazul in care au loc evenimente negative majore;
Angajatii trebuie sa fie parte integranta a efortului de gestionare a riscurilor. Implicarea lor poate fi realizata printr-o comunicare eficienta si prin participarea la seminarii in care sa fie informati cu privire la aceasta situatie. Acestia trebuie sa inteleaga ca bunastarea lor depinde de bunul mers al activitatii companiei si ca trebuie sa faca eforturi, alaturi de factorii de decizie, pentru gestionarea situatiilor nedorite;
Problemele aparute trebuie sa fie rezolvate proactiv, adica riscurile sa fie abordate inca de la debutul lor, nepermitandu-se transformarea lor in probleme majore.
In concluzie, managementul riscului in afaceri trebuie sa se bazeze pe o informare detaliata cu privire la problema si pe punerea la punct a unor planuri de interventie personalizate, in functie de fiecare situatie in parte.
Surse foto: unsplash.com