Mediul de afaceri este in continua schimbare, iar conceptele noi menite sa imbunatateasca felul in care firmele functioneaza sunt absorbite foarte repede, beneficiile acestora fiind evidente de multe ori intr-un timp scurt. Printre termenii care si-au facut loc in ultimii ani in lumea businessurilor moderne este si cel de sustenabilitate care a aparut, de fapt, acum mai bine de trei decenii. La inceput, acesta facea referire in special la masurile de protectie ale mediului inconjurator, insa acum s-a extins si la alte arii, astfel incat o afacere poate deveni sustenabila din mai multe puncte de vedere.

In prezent, exista idei inovatoare de businessuri sustenabile, insa si firmele care se afla de mai mult timp pe piata pot lua diverse masuri prin care sa devina mai responsabile in ceea ce priveste mediul inconjurator, dar si felul in care se raporteaza la comunitatea pe care o deservesc. Ce inseamna sustenabilitatea unei afaceri pana la urma si cum poate fi ea obtinuta? Aceasta are mai multe laturi, care sunt dezvoltate in articolul de mai jos.

Cuprins:

1. Sustenabilitatea afacerii - ce este si cum se aplica acest concept

1. Sustenabilitatea afacerii - ce este si cum se aplica acest concept

Ce este sustenabilitatea in afaceri? Este un concept care a aparut acum mai bine de 30 de ani, atunci cand s-au constatat efectele devastatoare ale poluarii asupra mediului inconjurator si al carui scop principal era pastrarea ,,sanatatii’’ planetei. Cum firmele mari producatoare de diverse produse poluante erau respsonsabile in mod direct sau indirect de schimbarile climatice care acum se resimt mult mai mult, a aparut ideea de afacere sustenabila care integreaza in procesul de productie si nu numai componente care sa o ajute sa isi desfasoare operatiunile, avand in prim plan bunastarea acesteia si a comunitatii pe care o deserveste pe termen lung.

Daca in trecut masurile care se puteau lua erau destul de limitate, in prezent, acestea pot actiona pe mai multe planuri, astfel incat sustenabilitatea sa poata fi aplicata in orice moment al existentei unui business. Astfel, pentru cei care doresc sa deschida companii noi, acest concept poate fi implementat inca din stadiul de plan al afacerii.

Ce inseamna sustenabilitatea planului de afaceri? Acest lucru presupune ca planul se va concentra pe doua directii:

  • prima este cea in care firma va lua masuri de management eficient si in care se are in vedere grija fata de mediul inconjurator;
  • cea de-a doua este efectul pozitiv pe care il va avea asupra celor care utilizeaza produsele firmei.

Cum se aplica sustenabilitatea in afaceri? In primul rand, prin politici care sa aiba ca punct central practici bune si curate in ceea ce priveste productia de bunuri sau de servicii oferite si care sa vizeze bunastarea comunitatii locale, dar si pe a celei globale. In al doilea rand, prin luarea unor masuri active care sa asigure functionarea in mod responsabil a firmelor respective pe termen lung sau, mai bine zis, sa le asigure longevitatea.

Acum, sustenabilitatea unei afaceri nu mai inseamna doar masurile pe care o companie le poate lua pentru limitarea efectelor poluarii. Aceasta poate lua si alte forme, printre care cele mai cunoscute sunt campaniile de responsabilitate sociala sau Corporate Social Responsability (CSR).

In prezent, exista destul de multe idei de afaceri sustenabile, unele mai usor de implementat, altele care presupun eforturi mai mari, insa acestea sunt si cele mai cautate de catre comunitatile mici si mari care au inceput sa fie mai atente la obiceiurile de consum.

2. Idei de afaceri sustenabile din diferite domenii de activitate

2. Idei de afaceri sustenabile din diferite domenii de activitate

Cum se demareaza un business sustenabil? Se poate incepe cu sustenabilitatea planului de afaceri care trebuie sa prevada elementele care vor ajuta societatea respectiva sa se foloseasca de inovatie pentru a produce bunurile sau a oferi serviciile pe care si le propune.

In ceea ce priveste potentialele idei de afaceri sustenabile, acestea pot fi dezvoltate intr-o multime de sectoare sub forma unor startup-uri sau chiar a unor businessuri traditionale, al caror principal obiectiv este grija pentru felul in care isi desfasoara activitatile si pentru cei pe care ii deserveste. Astfel:

  • in domeniul agricol, cele mai raspandite idei de afaceri sustenabile sunt cele de productie si vanzare de fructe si legume bio, organice sau ecologice;
  • afacerile de reciclare si gestionare a deseurilor sunt o alta idee de business sustenabil;
  • tot legat de reciclare, productia de bunuri, incepand cu haine si pana la alte obiecte si articole utile din produse reciclate, are foarte mari sanse de reusita;
  • serviciile de transporturi publice cu ajutorul autovehiculelor electrice este o idee care a inceput sa prinda contur in ultimii ani;
  • afacerile cu energie regenerabila, cum sunt cele de vanzare si montaj de panouri fotovoltaice este una dintre cele mai de succes in momentul de fata, acestea avand predictii de crestere foarte mari in viitorul apropiat;
  • ecoturismul este o alta idee de afacere sustenabila care poate fi implementata cu succes pe piata din Romania;
  • serviciile de reparatii de diverse bunuri sau de curatenie cu produse ecologice sunt alte idei de afaceri sustenabile care au prins avant in ultimii ani.

O afacere sustenabila poate functiona atat in domeniul productiei, cat si al serviciilor, mai ales ca tendintele globale tind spre alegeri sanatoase, una dintre componentele esentiale ale conceptului de sustenabilitate.

Sustenabilitatea unei firme nu inseamna doar demararea unui business nou care sa plece de la aceasta premiza, ci si transformarea unuia traditional, conventional, intr-unul care sa se concentreze pe transformarea activitatilor sale intr-unele care sa vizeze longevitatea si bunastarea clientilor.

Cum se poate asigura sustenabilitatea afacerii? Prin adoptarea mai multor masuri in diferite departamente, mai ales ca in prezent acest concept se poate aplica in diverse feluri. Ceea ce trebuie avut in vedere insa este ca toate schimbarile pot presupune si modificari de buget, astfel ca este foarte posibil sa ai nevoie de un credit pe firma pentru a le putea implementa.

3. O afacere sustenabila - cum poti transforma un buisness conventional intr-unul sustenabil

3. O afacere sustenabila - cum poti transforma un buisness conventional intr-unul sustenabil

Sustenabilitatea in afaceri se poate obtine prin mai multe metode sau mai bine zis prin implementarea unor masuri la diverse niveluri in companie. Daca atunci cand acest concept a aparut, el acoperea mai mult responsabilitatea fata de mediul inconjurator, acum, acea componenta a fost inclusa in planuri mai complexe.

In momentul de fata, sustenabilitatea unei afaceri poate acoperi latura economica sau financiara care este menita sa ajute o firma sa se dezvolte, latura sociala care se manifesta prin grija fata de comunitate si cea investitionala, deoarece nu se pot implementa masuri inovatoare fara a face investitii.

Nu in ultimul rand, sustenabilitatea afacerii urmareste cresterea profitului, deoarece toate imbunatatirile aduse in diverse departamente trebuie sa se reflecte in castigurile acesteia.

Ce masuri pot fi implementate pentru ca o afacere sa fie sustenabila? Acestea depind de mai multi factori, printre care cei mai importanti sunt unde se afla firma respectiva in momentul in care alege sa intervina si domeniul in care activeaza pe piata.

3.1. Sustenabilitatea unei afaceri - ce masuri poti lua pentru a avea un business durabil

3.1. Sustenabilitatea unei afaceri - ce masuri poti lua pentru a avea un business durabil

La inceput, singurele masuri care erau luate de catre firme erau cele de constientizare si reducere si reciclare a deseurilor, acestea punand bazele sustenabilitatii afacerii. In prezent, se poate actiona pe mai multe planuri, astfel incat acest concept sa fie extins.

Ca antreprenor de firma, poti incepe cu sustenabilitatea planului de afaceri care poate fi modificat prin adaugarea unor elemente precum:

  • identificarea echipamentelor vechi in vederea inlocuirii lor cu unele mai noi, mai performante si mai ecologice sau economice din punct de vedere al consumului de energie electrica;
  • instalarea de panouri fotovoltaice pentru asigurarea independentei energetice, acestea fiind surse de energie curate sau verzi;
  • imbunatatirea sau cresterea ratei de reciclare;
  • inlocuirea partiala sau totala a flotei de autoturisme cu motoare termice cu unele electrice;
  • investitiile in pregatirea resursei umane sau atragerii de persoane cu pregatire in domenii care vizeaza sustenabilitatea;
  • crearea unei retele de parteneri care folosesc la randul lor surse sustenabile, acesta fiind adesea cazul firmelor care lucreaza in domeniul agriculturii;
  • automatizarea anumitor procese, acolo unde nu este nevoie de capital uman.

Toate aceste masuri cer si investitii pe masura, mai ales cand vine vorba despre schimbarea echipamentelor sau a flotei de autoturisme, de exemplu, care implica alocarea unor resurse financiare considerabile. In acest scop, exista diverse surse de finantare, printre care creditele pentru persoane juridice, cu ajutorul carora firma sa nu apeleze la bugetul alocat altor cheltuieli, creand dezechilibre in veniturile societatii.

Masurile implementate trebuie sa urmareasca anumite obiective, insa pilonii de baza ai sustenabilitatii unei afaceri sunt cerintele sociale, ale mediului inconjurator si cele economice.

Din punct de vedere social, o afacere sustenabila trebuie sa fie atenta la nevoile comunitatii locale, masurile luate avand in final un impact benefic si la nivel macro. Acest lucru inseamna ca atunci cand o companie intreprinde o activitate durabila, beneficiile acesteia se vor extinde, de fapt, pe o arie mult mai mare decat cea vizata, ca parte a unui efort colectiv a firmelor din acelasi domeniu si din alte zone ale tarii, de exemplu.

Din punct de vedere al impactului asupra mediului inconjurator, actiunile intreprinse pana acum de multe firme incep sa se observe incet-incet prin reducerea nivelului de poluare.

Din punct de vedere economic, sustenabilitatea in afaceri are mai multe fatete, insa cea mai importanta este dezvoltarea unei culturi organizationale care va ajuta o firma sa isi continue activitatea. Aceasta se poate obtine prin:

  • conformitate si respectarea legilor care reglementeaza sustenabilitatea;
  • prin utilizarea responsabila a fortei de munca cu respectarea programului de lucru si chiar posibilitatea punerii la dispozitie a unui orar flexibil;
  • prin automatizarea anumitor procese care vor avea ca finalitate punerea pe piata a unui produs finit mai rapid si de calitate mai buna.

Unele dintre aceste masuri pot fi privite si ca avantaje ale adoptarii unui comportament sustenabil si durabil, insa acest concept are si alte beneficii de care pot profita atat firmele existente, cat si cele la aflate la inceput de drum, care pot porni cu planuri de afaceri sustenabile in mod direct.

3.2. Sustenabilitatea in afaceri si avantajele sale

Ce avantaje are sustenabilitatea in afaceri pentru firmele care adopta asemenea masuri? Din punct de vedere al unui business, acest concept inseamna si durabilitate, asigurand longevitatea unei firme.

Sustenabilitatea nu este o masura implementata local, la nivel global existand deja o multime de companii mai mici sau mai mari care au contribuit la crearea unui mediu inconjurator mai curat. Acest lucru va asigura atat existenta indelungata a firmelor respective, cat si a clientilor lor, care le vor alege in detrimentul celor care folosesc modele de business conventionale. Asadar, o companie sustenabila va avea un avantaj in fata competitiei din punct de vedere al numarului de consumatori.

Sustenabilitatea afacerii poate fi privita din punct de vedere financiar, acesta fiind beneficiul pe care il cauta orice companie, iar acest lucru poate insemna:

  • satisfactia nevoilor sale intr-un mod durabil;
  • satisfactia partenerilor de afaceri in acelasi mod;
  • grija fata de comunitate.

Privita ca un avantaj, sustenabilitatea va ajuta o firma sa isi alinieze doua strategii care ii vor asigura longevitatea: pe cea generala sau obiectivul cu care a pornit la drum si pe cea a durabilitatii care ii va permite sa aiba un cash-flow echilibrat care va reflecta un business sanatos.

Un alt avantaj al sustenabilitatii este ca, prin implementarea unor masuri menite sa asigure durabilitatea, societatea respectiva va ajunge sa isi creeze un sistem propriu de valori, contribuind la dezvoltarea acesteia din punct de vedere educational atat la nivel de management, cat si de angajati. Acesta este de cele mai multe ori rolul campaniilor de tip CSR.

Asadar, ce este sustenabilitatea in afaceri? Este un concept care a depasit de mult responsabilitatea fata de mediul inconjurator, extinzandu-se si asupra proceselor si operatiunilor proprii, precum si a comunitatii pe care o firma o deserveste. El poate fi implementat prin diverse masuri active, precum inlocuirea echipamentelor, a utilajelor, surselor de energie conventionala si chiar a flotei auto cu vehicule mai putin poluante. Principalul sau avantaj este asigurarea longevitatii societatii respective care isi va putea desfasura activitatile in mod normal.